WIADOMOŚCI

Monopol BMW na KERS?
Monopol BMW na KERS?
Nie ma końca szukanie możliwości oszczędności w Formule 1. Teamy chcą standaryzacji systemu KERS, a dostawcą miałoby zostać BMW.
baner_rbr_v3.jpg
Zespół Roberta Kubicy, BMW-Sauber od początku pojawienia się pomysłu dotyczącego KERS, był jego ogromnym zwolennikiem. Inżynierowie niemiecko-szwajcarskiej stajni jako pierwsi przystąpili do jego wdrażania, co może zaowocować przewagą technologiczną na początku nowego sezonu.

Zespoły chcą jednak, by w ramach ograniczenia kosztów wprowadzić standardowe systemy KERS, a jego dostawą miałby się zająć jeden producent. Największe szanse na to daje się właśnie firmie BMW.

Według dziennikarzy magazynu "Auto Motor und Sport" taki standardowy system KERS, miałby kosztować zespół około 2 miliony dolarów rocznie. Byłaby to spora oszczędność, bo w tej chwili jest to znacznie wyższa suma.

Pomysł ujednolicenia KERS podoba się m.in. Maxowi Mosleyowi.

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

29 KOMENTARZY
avatar
mag93

09.03.2009 12:12

0

To sobie BMW może dorobi troche :p


avatar
Novy

09.03.2009 12:22

0

Mozliwe... ale mogli to juz wprowadzic od tego roku. Inne firmy bezsensownie wydały kase na wdrożenie swojego Kersu.


avatar
sk0k

09.03.2009 13:54

0

niech najlepiej kazdy tam sciagnie f1 challenge i niech scigaja sie na kompach o mistrzostwo- oszczednbosc bedzie duza- gra 50 zl, komp ktory pociagnie ta gre to jakies 500 zl i kierownica 250 zl. za jedyne 800 zl rocznie mozna sie scigac o mistrzostwo...


avatar
Skoczek130

09.03.2009 14:58

0

Skoro nawet chcą dostarczac jednakowy KERS, to ten ich sprzęt musi na prawdę dobrze działac, mimo pozornych problemików na testach. Oby tak było!!!


avatar
castaniety

09.03.2009 15:17

0

Jeśli każdy team robił by własny kers, to projektował by go najlepiej jak może i jak najtaniej dla niego. Po paru latach mieliby by ogromne doświadczenie w projektowaniu tego typu urządzeń, co niechybnie znalazło by zastosowanie w autach cywilnych (zmniejszenie spalania, wprowadzenie nowych rozwiązań technologicznych, itp). A jak będzie jeden dostawca, to za 10-20 lat kers będzie tak samo zaawansowany techniczne jak dziś i nadal będzie kosztował równowartość 2mil $ !!!! (tak jak z oponami)


avatar
gustavof199

09.03.2009 15:23

0

Jak już chcą tak ciąć koszty i standaryzować częćci do F!. To moim pomysłem jest to żeby wszystkim zespołem silniki dostarczało FERRARI , system KERS dostarczało BMW ,natomiast skrzynię biegów MCLAREN. Trzy najlepsze zespoły by dostarczały najlepsze swoje części.


avatar
walerus

09.03.2009 15:35

0

taki monopol to ja.....


avatar
hipcio

09.03.2009 16:04

0

skoro BMW chce sprzedawać KERS wszystkim zespołom to oznacza chyba, że jest jednym z najbardziej rozwiniętych zespołow w tym kierunku :-])


avatar
blue57

09.03.2009 16:16

0

ok, ale mam mieszane uczucia... to tak jakbym pisał w szkole pracę domową przez cały tydzień a potem musiałbym ją każdemu z klasy odstąpić za 5 zł .... Jeśli ten KERS BMW a właściwie stopień jego zaawansowania i niezawodności ma przynieść BMW przewagę nad pozostałymi zespołami to rozsprzedanie go zniweluje różnicę... No nie wiem...


avatar
Dagmara_W

09.03.2009 16:28

0

kers kersem im moga miec przeage ale ciekawe czy Bmw jest silne bolidem.. mam nadzieje ze bdzie i niezawodny i szybki.. widac ze bmw jest cenione i zespoly widza ze sa na przodownictwie


avatar
sivshy

09.03.2009 16:59

0

KERS to nowinka, to że BMW pracuje nad nim najdłużej, nie znaczy, że ich KERS jest najlepszy, bo ktoś mógł trafić lepiej z ogólną jego koncepcją. Więc narazie Beemka niech nie będzie taka pewna siebie, tylko pracuje nad udoskonaleniem swojego systemu.


avatar
niza

09.03.2009 17:06

0

a to cwaniaczki hehe.... dobra niech będzie standardowy KERS. Tylko po co w tym roku każdy konstruował go dla siebie... strata pieniędzy i czasu


avatar
Rzeszut

09.03.2009 17:36

0

Moim zdaniem każdy zespół powinien mieć swój KERS,tak byłoby ciekawiej


avatar
AndrzejOpolski

09.03.2009 17:40

0

Słabo mi się robi na te wszystkie "monopole": Bridgestone, McLaren, BMW Sauber... . Przecież F1 od zawsze była widowiskiem rywalizacji na torze ale też poza nim. To sport elitarny, z najwyższej półki. Oczekiwałem i oczekuję po nim pełnego ekstremum na każdym kroku a nie za wszelką cenę wyrównywania szans, klepania się po plecach, szlochania nad niedolą słabszych, mniej zaradnych teamów. Jak kogoś nie stać to niech nie bierze w nim udziału. Honda odpadła i proszę mamy zespół Brown'a. I to jest naturalna kolej rzeczy w F1 a nie monopole! Zespół "Republika" w 1983r. wydał utwór "Znak równości" i proponuję aby FIA obrała go za swój hymn. A leciało to tak" ... Centralny Wyrównywacz nadał mi równe buty równe zęby nos równy w stronę baz produkcji krok równą farbą malujemy wciąż równe hasła w koło: równy bądź bądź..".


avatar
dżeku

09.03.2009 17:56

0

BMW już od dawna pracuje nad systemami odzyskującymi niezużytą energię i w niektórych samochodach seryjnych takową już stosuje.KERS jest jednak pierwszym tak efektywnym systemem pozwalającym odzyskać energię o dużej gęstości,co w oczywisty sposób przekłada się na ilość dodatkowej mocy(ok. 60kW na okrążenie).Jeśli chodzi o rozwiązania hybrydowe,to należy do ścisłej czołówki,zatrudniając najlepszych inżynierów i specjalistów w tej dziedzinie.


avatar
orinocoPL

09.03.2009 18:42

0

AndrzejOpolski-z reguly mam inne zdanie ale tym razem sie zgodze-konkurencja to podstawa rozwoju, a w F1 zapowiada sie regres. oszczednosci oszczednosciami ale to sie juz robi jakas paranoja-standaryzacja albo smierc...


avatar
Don Sallieri

09.03.2009 20:40

0

nie chce nic mówić ale troche to nie fair w stosunku do BMW owszem mogą na tym zarobić ale jakby nie patrzeć oni ponieśli koszty testów systemu i czas poświęcili na udoskanalanie go, a teraz nagle mają go udostępnić innym, z tej strony może to zostać odebrane jako lenistwo ze strony innych zespołów bo nie chcą sami popracować nad tym ;D


avatar
blue57

09.03.2009 21:08

0

Ciekawe jak widzi to sam zespół... nie wiadomo czy mieliby lepszą reklamę mogąc powiedzieć, że ich podzespół jest z pozytywnym skutkiem używany przez wszystkie zespoły F1, czy, że poprostu wygrywają (nie udostępniając KERSu- jeśli faktycznie jest taki dobry)... Nick pokazał dzisiaj, że chyba tak... Bawią się od kilku sesji w ćwiczenie startów, sprawdzanie procedur, a jak trzeba to od niechcenia machną też kółko lepsze od reszty o 1-2 sekundy ^^


avatar
PORUCZNIK

09.03.2009 22:02

0

sk0k masz racje..... heeeh niedługo jak dalej będą takie ograniczenia wprowadzać to do tego właśnie dojdzie....... eh


avatar
jeden

10.03.2009 00:36

0

Jak przeforsują ten "oszczędnościowy" pomysł, BMW powinno zabrać zabawki z tej maF1jnej np. do szuflad, które zawsze miały większy potencjał, albo choćby i do LeMansów.


avatar
beam_beer

10.03.2009 07:06

0

Za parę lat, to bolidy różniły będą się tylko kolorami i numerami.


avatar
walerus

10.03.2009 11:44

0

...lubię...;-)


avatar
grzybo

10.03.2009 11:48

0

To wszystko idzie w złą stronę. Cięcie kosztów-zgoda, ale w innej postaci: niech ograniczą budżet do np. 100 mln i hulaj dusza! (tzn. inżynierowie)


avatar
ptasior

10.03.2009 14:32

0

Jeśli KERS ma być standardowy, to lepiej, żeby w ogóle go nie było... Nie jest niezbędnym elementem, a jakoś nie wierzę, żeby jego używanie uatrakcyjniało wyścigi.


avatar
robtusiek

10.03.2009 15:47

0

Standardowy KERS hehe...wyobrazcie sobie wszycy jada na prostej, wszyscy wciskamy guziczek KERS i nic kolejnosc miejsc bez zmian. Bezsens...@dżeku 60KM a nie 60kW kolosalna roznica.


avatar
sivshy

10.03.2009 21:22

0

i tak z F1 zrobi nam się NFS. Z tym, że nitro zamienimy na KERS.


avatar
dżeku

11.03.2009 00:52

0

@robtusiek, 60kW(kilowatów),a nie jak piszesz 60KM(koni mechanicznych).60kW jest równe w przybliżeniu 81,5KM.


avatar
zwierzak

11.03.2009 10:10

0

Lepiej by pomyśleli nad wyrównaniem szans odnośnie wagi bolidu razem z kierowcą. Taki Nick na przykład by wsiadał do bolidu z dwoma workami ziemniaków, żeby mieć łączną wagę równą wadze Roberta.


avatar
DominikRodak

12.03.2009 18:58

0

Jeżeli mają sprzedawać KERS to niech się zwróci. Btw to od początku nie podobał mi się ten cały KERS. To już nie będzie to samo co kiedyś...


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu